Αγγελή Γεωργία αφηγήτρια,ραδιοφωνική παραγωγός,Podcaster, συγγραφέας

AngeliGeorgia
Αγγελή Γεωργία αφηγήτρια,ραδιοφωνική παραγωγός,Podcaster, συγγραφέας

In my Podcast you will listen to my radio shows with self-development topics, presentations of literary books for adults and children, fairy tales and mythology from all over the world.

  1. Η αλεπού βασίλισσα. Κίνα

    2D AGO

    Η αλεπού βασίλισσα. Κίνα

    Μια λαίμαργη αλεπού τρύπωσε κάποτε κρυφά σ’ ένα χωριό για να κλέψει μερικά τρυφερά παπάκια. Όμως μπήκε κατά λάθος σ’ ένα βαφείο κι έπεσε μες στο καζάνι με τα χρώματα. Με την ψυχή στο στόμα απ’ το φόβο του θανάτου βγήκε απ’ το καζάνι μ’ όσες δυνάμεις τής είχαν απομείνει κι όπου φύγει φύγει. Καθώς έτρεχε στα χωράφια, η φρεσκοβαμμένη γούνα της άστραφτε στον ήλιο σαν μεγαλόπρεπη χρυσοΰφαντη φορεσιά. Όταν έφτασε στο δάσος δεν την αναγνώριζε κανένας· οι υπόλοιπες αλεπούδες την πήραν για κάποια σπουδαία επισκέπτρια απ’ το εξωτερικό και τη ρώτησαν από πού ερχόταν και ποια ήταν. Η αλεπού δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη και είπε με αλλαγμένη φωνή: «Με στέλνει ο Θεός που κατοικεί στους ουρανούς, είμαι η βασίλισσα όλων των τετράποδων». Οι αλεπούδες υποκλίθηκαν γεμάτες δέος και σεβασμό. Δεν είχαν ξαναδεί ποτέ ζώο με τέτοιο χρώμα στη γούνα κι έτσι δεν αμφισβήτησαν την αξίωση της ξένης να γίνει βασίλισσα κι αφέντρα όλων των τετράποδων. Το νέο διαδόθηκε με ταχύτητα αστραπής σ’ όλες τις γωνιές του δάσους. Από κοντά κι από μακριά κατέφθαναν τα ζώα για να αποδώσουν τιμές στη βασίλισσα. Σαν θρόνος για την αυτοκράτειρα των τετράποδων προτιμήθηκε η ράχη του ελέφαντα. Με τη συνοδεία μιας φρουράς από επίλεκτα λιοντάρια ξεκίνησε να επιθεωρήσει την αχανή επικράτειά της. Όλα τα ζώα ήταν υποχρεωμένα να της αποδίδουν φόρο υποτέλειας. Τα πιο τρυφερά και διαλεχτά κομμάτια τού κυνηγιού ανήκαν δικαιωματικά στη βασίλισσα. Καθιέρωσε αρκετές παρόμοιες καινοτομίες, όλες με απώτερο σκοπό να αυξήσει την ισχύ και την αυθεντία της. Όπως όλες οι αλεπούδες έτσι και η «ρήγισσα των τετραπόδων» είχε αρκετά αναπτυγμένο το οικογενειακό αίσθημα κι έτσι έπειτα από λίγο καιρό νοστάλγησε τη μητέρα της. Θα μοιραζόταν ευχαρίστως μαζί της την καλή της τύχη. Η αυτοκράτειρα πρόσταξε απ’ τη ράχη του ελέφαντα μιαν αλεπού που είχε καλό μνημονικό και γρήγορα πόδια: «Τρέχα στη μητέρα μου που ζει στην κοιλάδα με τις πολλές πάπιες και πες της: Αγαπητή μητέρα, η κόρη σου έγινε βασίλισσα όλων των τετράποδων. Κόπιασε να μοιραστούμε τη μεγάλη ευτυχία!». Έπειτα οδήγησέ την αμέσως σ’ εμένα. Σε καθιστώ υπεύθυνη για την ασφάλειά της!» Η αλεπού αγγελιοφόρος πήγε στην κοιλάδα με τις πολλές πάπιες και ύστερα από λίγες ημέρες βρήκε τη γριά αλεπού. «Ώστε η κόρη μου έγινε βασίλισσα» έκανε εκείνη μόλις άκουσε τα νέα. «Χμ, τουλάχιστον φέρεται καλά στ’ άλλα ζώα ή πήραν τα μυαλά της αέρα και παριστάνει τη σπουδαία;» Με την ανάσα κομμένη απ’ το πολύ τρέξιμο η αγγελιοφόρος απάντησε: «Για να πούμε την αλήθεια φέρεται, με μεγάλη ξιπασιά κι αυταρχικότητα. Κάθεται συνέχεια στη ράχη του ελέφαντα και διαθέτει μια πολυπρόσωπη φρουρά από λιοντάρια και τίγρεις. Κυβερνά σαν απόλυτος μονάρχης και μεταχειρίζεται πολύ άσχημα τους υπηκόους της. Κυρίως εμείς οι αλεπούδες δε βλέπουμε άσπρη μέρα και φορτωνόμαστε πάντα τις χειρότερες αγγαρείες. Είναι βέβαια σπουδαία προσωπικότητα, αλλά πολλές φορές είναι δύσκολο να υποφέρεις τους κακούς τρόπους και τις αυθαιρεσίες της». Η μητέρα της αλεπούς δεν ενθουσιάστηκε καθόλου με τα καμώματα της κόρης της. «Να πας να της πεις πως λυπάμαι, αλλά δεν θα την επισκεφτώ πριν αλλάξει συμπεριφορά και τρόπους!». Η αγγελιαφόρος γύρισε στη βασιλική αυλή χωρίς να έχει φέρει εις πέρας την αποστολή της. Αντί να παρουσιαστεί όμως στη βασίλισσα μάζεψε τους υπηκόους, κούνησε με έξαψη και σημασία την ουρά και τους μίλησε: «Ακούστε με όλοι! Έχουμε πέσει θύματα απάτης. Η βασίλισσα των τετράποδων είναι αλεπού σαν κι εμάς, κατάγεται απ’ την κοιλάδα με τις πολλές πάπιες. Μίλησα με τη μητέρα της και είδα ότι δε διαφέρει σε τίποτε από μας, είναι μια ασήμαντη, κοινή αλεπού». Τα ζώα κοκκίνισαν από ντροπή και θυμό, που πιάστηκαν τόσο εύκολα κορόιδα. Τελικά ένα ζώο από το σώμα της φρουράς είχε μια καλή ιδέα και είπε: «Πρέπει να ερευνήσουμε προσεκτικά την υπόθεση. Όταν μια αλεπού ακούει τις άλλες αλεπούδες να φωνάζουν, ανταποκρίνεται αμέσως στο κάλεσμα. Θα κανονίσουμε λοιπόν μόλις...

    9 min
  2. Οι πρώτες γυναίκες του Δία

    3D AGO

    Οι πρώτες γυναίκες του Δία

    Οι γυναίκες του Δία: Μια προσωπική αναζήτηση πίσω από τους μύθους Όσο περισσότερο ασχολούμαι με τη μυθολογία, τόσο συνειδητοποιώ ότι η ερωτική ζωή του Δία δεν είναι απλά μια ατελείωτη λίστα κατακτήσεων. Δεν είναι μόνο το κουτσομπολιό της αρχαιότητας. Είναι κάτι βαθύτερο, πιο συμβολικό. Κάθε γυναίκα που σχετίστηκε μαζί του δεν είναι απλώς μια «πρώην», αλλά ένας κρίκος σε μια αλυσίδα που ενώνει φυσικά φαινόμενα, θεσμούς και κοινωνικές αξίες. Η πρώτη γυναίκα που αναφέρεται πως πήρε ο Δίας ήταν η Χθονίη – η Γη η ίδια. Μου φαίνεται σχεδόν ποιητικό ότι ο Δίας δημιούργησε τον κόσμο για να την ντύσει με έναν πέπλο, γεμάτο στεριές και θάλασσες. Εκεί, ξεκινά ο συμβολισμός: η ένωση ουρανού και γης. Ο Δίας δεν είναι ακόμη ο γνωστός ερωτιάρης. Είναι ο Δημιουργός, ο Δαμάτριος, ο Καρποφόρος. Η σχέση του με τη Χθονίη δεν είναι απλώς ερωτική· είναι η κοσμογονία. Μετά ήρθε η Μήτις – η θεά της σοφίας. Δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Άλλαζε μορφές για να τον αποφύγει, αλλά τελικά δεν τα κατάφερε. Κι εκείνος, μόλις την κατέκτησε, την κατάπιε, φοβούμενος μια προφητεία πως ο γιος της θα του έκλεβε τη βασιλεία. Από αυτή την... ιδιότυπη εγκυμοσύνη, γεννήθηκε η Αθηνά – μέσα από το κεφάλι του. Όχι απλώς μια κόρη, αλλά η ίδια η σοφία, η στρατηγική, η λογική. Ο πατέρας μόνος του γεννά το παιδί: πατριαρχία σε πλήρη ισχύ. Ο ρόλος της μητέρας σχεδόν σβήνεται και αυτό μόνο τυχαίο δεν είναι. Ο Δίας επιθυμούσε και τη Θέτιδα, αλλά πάλι, η προφητεία ότι ο γιος της θα ήταν ισχυρότερός του τον κράτησε πίσω. Άλλοι λένε ότι η Θέτιδα τον απέρριψε από σεβασμό στην Ήρα. Το βέβαιο είναι ότι τελικά την πάντρεψαν με θνητό τον Πηλέα κι εκείνη γέννησε τον Αχιλλέα. Η εξουσία πάνω στους ημίθεους και τους ήρωες περνά και από το κρεβάτι του Δία, έστω και απόντος. Άλλη γυναίκα του ήταν η Διώνη – και μαζί απέκτησαν την Αφροδίτη. Εδώ μπλέκεται το αρχαϊκό με το Ομηρικό. Κάποιοι την ήθελαν κόρη του Ουρανού, άλλοι του Δία. Ο μύθος προσαρμόζεται, ανάλογα με το τι θέλουμε να εξηγήσουμε: την αγάπη, τη γονιμότητα, την έλξη. Ο Δίας ως Καρποδοτήρ, Επικάρπιος, συνεχίζει να καρπίζει ιδέες, θεούς, έννοιες. Και ύστερα, έρχεται η Ήρα – η μία και μοναδική, όπως λένε. Η νόμιμη. Αλλά και αυτή η σχέση τους ξεκίνησε πριν τον γάμο, στα κρυφά. Οι ιστορίες τους έχουν τη δική τους θέρμη, σχεδόν ανθρώπινη. Ζήλια, καβγάδες, αλλά και παιδιά: ο Άρης, η Ήβη, η Ειλείθυια, ο Ήφαιστος – αν και εκεί υπάρχει μπέρδεμα για το αν τον γέννησε μόνη της η Ήρα ή μαζί με τον Δία. Και αυτός ο μύθος μάς λέει πολλά: οι ρόλοι σταθεροποιούνται, η μητέρα παλεύει για δικαίωμα, αλλά ο πατέρας κυριαρχεί. Όσο προχωρώ στην ερευνά μου, βλέπω ότι η ερωτική δραστηριότητα του Δία δεν είναι «βουλιμία», όπως θα λέγαμε για άλλους χθόνιους θεούς. Είναι μέσο. Μέσο για να δικαιολογηθούν θεσμοί, να εξηγηθούν φυσικά φαινόμενα, να συνδεθούν οι θεοί με τις τέχνες, τις εποχές, τις ανθρώπινες κοινωνίες. Η πατρότητα του Δία απέναντι στην Αθηνά και τον Ήφαιστο μάς μιλά για τη δημιουργικότητα, τη φωτιά, τη σοφία – αλλά και για μια εποχή που χρειαζόταν οι θεοί να είναι άντρες και κυρίαρχοι. Ακόμη και οι πιο «δύσκολες» σχέσεις του, όπως με τον Γανυμήδη, εξυπηρετούσαν μυθολογικά σχήματα: τη μετάβαση από το θνητό στο θεϊκό, την αποδοχή της παιδεραστίας, αλλά και τον συμβολισμό της αιώνιας νεότητας. Αν και υπάρχει υπόνοια ότι αρχικά ο μύθος με τον Γανυμήδη δεν είχε ερωτική σημασία. Σήμερα, ως γυναίκα, δεν μπορώ να αγνοήσω την υπερβολή, την επιβολή, τη μονομέρεια. Αλλά βλέπω και τη δύναμη των γυναικών του μύθου. Η Μήτις, η Θέτιδα, η Ήρα – όλες έχουν βούληση, ακόμα κι όταν η ιστορία τις καταπίνει. Όλες κάτι ενσαρκώνουν: σοφία, σεβασμό, δύναμη, μητρότητα. Ο Δίας, είτε ως Γαιάοχος είτε ως Καρποφόρος, μέσα από κάθε ένωση του, δεν κατακτά απλά· συμβολίζει. Και μέσα από αυτές τις ενώσεις χτίζεται ένας ολόκληρος κόσμος – όχι πάντα δίκαιος, αλλά βαθιά ανθρώπινος. Σε αυτό το πρώτο μου ταξίδι στον κόσμο του Δία, προσπάθησα να δω πίσω από τους μύθους, πίσω από τα ονόματα και τις ερωτικές περιπέτειες,...

    8 min
  3. Θησέας και Κερκύονας, Ο θρίαμβος της δικαιοσύνης επί της βίας

    3D AGO

    Θησέας και Κερκύονας, Ο θρίαμβος της δικαιοσύνης επί της βίας

    Ο μύθος του Κερκύονα αντιπροσωπεύει τον ωμό, ανεξέλεγκτο σωματικό εξαναγκασμό, χωρίς ίχνος ηθικής ή τιμής. Ο Κερκύονας: Ένας τύραννος του δρόμου Ο Κερκύονας, σύμφωνα με τις παραδόσεις, ήταν γιος του Ποσειδώνα ή του Ηφαίστου και της Σκύθας ή Ευφήμης, ανάλογα με την εκδοχή του μύθου. Ζούσε κοντά στην Ελευσίνα, όπου είχε καθιερώσει ένα φρικιαστικό «αγώνισμα»: προκαλούσε σε πάλη τους περαστικούς και, αφού τους νικούσε με τη δύναμη και την αγριότητά του, τους σκότωνε με βίαιο τρόπο. Ήταν γνωστός για τη σκληρότητα και την αλαζονεία του, θεωρούσε τον εαυτό του ανίκητο και τρομοκρατούσε την ευρύτερη περιοχή. Η άφιξη του Θησέα Ο Θησέας, νέος, γενναίος και αποφασισμένος να αποδείξει την αξία του, αποφάσισε να ταξιδέψει από την Τροιζήνα στην Αθήνα δια ξηράς, παρά τις προειδοποιήσεις για τους κινδύνους του δρόμου. Σκοπός του ήταν όχι μόνο να φτάσει στον πατέρα του, τον βασιλιά Αιγέα, αλλά και να καθαρίσει τον δρόμο από όσους σκορπούσαν τον τρόμο. Στην Ελευσίνα ήρθε αντιμέτωπος με τον Κερκύονα και δεν δίστασε να δεχθεί την πρόκλησή του σε πάλη. Η μάχη μεταξύ τους ήταν σφοδρή. Ο Κερκύονας, γεμάτος αλαζονεία και εμπειρία, θεώρησε εύκολο αντίπαλο τον νεαρό Θησέα. Όμως ο Θησέας δεν ήταν απλώς δυνατός· ήταν και ευφυής. Χρησιμοποιώντας τεχνικές πάλης και όχι μόνο ωμή δύναμη, κατάφερε να υπερισχύσει. Τελικά, νίκησε τον Κερκύονα με την ίδια του τη μέθοδο και τον σκότωσε, απελευθερώνοντας την περιοχή από τον τυραννικό του ζυγό. Αποσυμβολισμός του άθλου Ο άθλος του Θησέα απέναντι στον Κερκύονα δεν είναι απλώς μια ιστορία δύναμης. Είναι η επικράτηση του νόμου και της ηθικής απέναντι στην αυθαιρεσία και τη βία. Ο Θησέας, σε αντίθεση με τους ληστές που συναντά, δεν σκοτώνει από κακία ή για προσωπικό όφελος. Σκοτώνει για να αποδώσει δικαιοσύνη, για να αποκαταστήσει την ισορροπία και την ασφάλεια. Ο Κερκύονας, όπως και οι άλλοι αντίπαλοι του Θησέα, μπορεί να ιδωθεί ως μια προσωποποίηση των σκοτεινών πτυχών της ανθρώπινης φύσης. Ο Θησέας δεν τους αντιμετωπίζει απλώς με δύναμη, αλλά με σωφροσύνη και ηθική υπεροχή. Έτσι, το πέρασμά του προς την Αθήνα δεν είναι απλώς ένα φυσικό ταξίδι, αλλά ένα είδος κάθαρσης – μια μυητική πορεία του ήρωα προς την ενηλικίωση και την ηγεσία. Η παρακαταθήκη του άθλου Ο άθλος με τον Κερκύονα έχει αφήσει το στίγμα του τόσο στη μυθολογική παράδοση όσο και στη συλλογική μνήμη των Ελλήνων. Συμβολίζει την ανάγκη να αντιμετωπίζονται οι δυνάμεις της αδικίας με αποφασιστικότητα αλλά και μέτρο. Ο Θησέας, ως προστάτης της Αθήνας και των δημοκρατικών της αξιών, εκπροσωπεί το πρότυπο του ηγέτη που μάχεται για το κοινό καλό. Με αυτόν τον άθλο, όπως και με τους υπόλοιπους που ακολούθησαν ή προηγήθηκαν, ο Θησέας αναδεικνύεται όχι απλώς ως ήρωας της μυθολογίας, αλλά ως σύμβολο της ίδιας της έννοιας του πολιτισμού απέναντι στη βαρβαρότητα. Ο μύθος του Θησέα και του Κερκύονα δεν είναι απλώς μια περιπέτεια γεμάτη δράση. Πίσω από τη μυθική πάλη τους, κρύβεται μια διαχρονική εσωτερική μάχη που μπορεί να ειδωθεί ως συμβολική αναπαράσταση των ψυχολογικών συγκρούσεων που βιώνει ο κάθε άνθρωπος — ιδιαίτερα ο σύγχρονος άνθρωπος, ο οποίος παλεύει καθημερινά με εσωτερικούς «ληστές» και «τυράννους». Ο Κερκύονας ως αρχέτυπο του εσωτερικού δυνάστη Στην ψυχολογική του διάσταση, ο Κερκύονας δεν είναι απλώς ένας εξωτερικός αντίπαλος. Είναι το σύμβολο της βίας που εσωτερικεύεται: η επιθετικότητα, ο αυταρχισμός, η ανάγκη για έλεγχο και κυριαρχία. Αντιπροσωπεύει το «σκιώδες Εγώ», τη σκοτεινή πλευρά της ψυχής, όπως περιγράφεται στη Γιουνγκιανή ψυχολογία – το κομμάτι του εαυτού μας που τείνουμε να καταπιέζουμε ή να αγνοούμε, αλλά που εν τέλει μας καθορίζει μέσα από την απόρριψη ή τη σύγκρουση. Ο Κερκύονας δεν νικά μόνο με τη δύναμη· νικά μέσα από την αλαζονεία, την αυτοεικόνα του ανίκητου. Είναι το εσωτερικό εκείνο στοιχείο που ψιθυρίζει ότι «πρέπει να επιβληθείς για να αξίζεις», που μας ωθεί σε υπερβολές, τοξικές...

    9 min
  4. Ο Θησέας και ο Κερκύονας  Η εσωτερική πάλη του σύγχρονου ανθρώπου

    3D AGO

    Ο Θησέας και ο Κερκύονας Η εσωτερική πάλη του σύγχρονου ανθρώπου

    Η λύτρωση μέσα από τη σύγκρουση Η ήττα του Κερκύονα δεν είναι απλώς εκδίκηση· είναι κάθαρση. Ο δρόμος του Θησέα προς την Αθήνα – την πόλη της δημοκρατίας, της λογικής, του πολιτισμού – περνά μέσα από αυτά τα σκοτεινά σημεία της ψυχής. Μόνο αφού περάσει από αυτά και τα ξεπεράσει, είναι έτοιμος να ηγηθεί, να δημιουργήσει, να αγαπήσει. Έτσι και ο σύγχρονος άνθρωπος χρειάζεται να περάσει από τις δικές του «Ελευσίνες», να αναμετρηθεί με τους «Κερκύονες» που κουβαλά εντός του. Μόνο τότε μπορεί να προχωρήσει σε ένα επίπεδο πιο συνειδητό, πιο ουσιαστικό, πιο ανθρώπινο. 1. Η σκιά κατά τον Jung: Ο Κερκύονας ως ο σκοτεινός εαυτός Ο Carl Jung εισάγει την έννοια της «Σκιάς» ως το ασυνείδητο μέρος της προσωπικότητάς μας που περιλαμβάνει όλα όσα καταπιέζουμε, απωθούμε ή αρνούμαστε – τα «αρνητικά» χαρακτηριστικά μας, όπως θυμός, επιθετικότητα, βία, ενοχές. Ο Κερκύονας μπορεί να ιδωθεί ως η προσωποποίηση αυτής της Σκιάς. Είναι μια προβολή της αχαλίνωτης, απάνθρωπης πλευράς του ίδιου του Θησέα, ή γενικότερα του ανθρώπου. Ο Θησέας δεν τον σκοτώνει τυφλά, αλλά τον αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και δεξιότητα, υποδηλώνοντας μια συνειδητή αντιπαράθεση με τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού του. 2. Η θεωρία του Freud: Η μάχη του Εγώ με το Ένστικτο Ο Sigmund Freud περιγράφει την ψυχική δομή του ανθρώπου μέσα από τρία βασικά στοιχεία: Το Εκείνο (Id): τα ένστικτα, η βία, το χάος, Το Υπερεγώ (Superego): οι ηθικές αξίες, οι κοινωνικοί κανόνες, Το Εγώ (Ego): ο μεσάζων ανάμεσα στα δύο, προσπαθεί να διατηρήσει την ισορροπία Στον μύθο, ο Κερκύονας αντιπροσωπεύει το Εκείνο – τα ανεξέλεγκτα, πρωτόγονα ένστικτα. Δεν παλεύει για κάποια αξία ή σκοπό, αλλά για να κυριαρχήσει, να καταστρέψει. Ο Θησέας, αντίθετα, συμβολίζει το Εγώ: προσπαθεί να ελέγξει και να τιθασεύσει το ένστικτο μέσω λογικής, στρατηγικής και ηθικής αντίληψης. Η νίκη του Θησέα δεν είναι απλώς φυσική· είναι η επικράτηση του Εγώ επί των ενστίκτων. Ένας αγώνας που κάθε άνθρωπος βιώνει – στην ανάγκη να διαχειριστεί επιθετικές τάσεις, παρορμήσεις, εσωτερικές συγκρούσεις. 3. Η θεωρία του Adler: Η αναζήτηση υπεροχής και η μετατροπή του συμπλέγματος κατωτερότητας Ο Alfred Adler επικεντρώνεται στην ανθρώπινη επιδίωξη για υπεροχή, κοινωνική πρόοδο, στην ωρίμανση και στην αυτοπραγμάτωση. Θεωρεί ότι η κινητήρια δύναμη της προσωπικότητας είναι η ανάγκη να ξεπεράσουμε αισθήματα κατωτερότητας και να επιτύχουμε προσωπική πληρότητα. Όταν αυτή η ανάγκη εκφράζεται υγιώς, οδηγεί σε πρόοδο· όταν όμως διαστρεβλώνεται, μπορεί να οδηγήσει σε παθολογικές μορφές εξουσίας. Ο Κερκύονας, ως τύραννος που επιβάλλεται στους άλλους με τη δύναμη, συμβολίζει κάποιον που έχει εγκλωβιστεί στο σύμπλεγμα κατωτερότητας και προσπαθεί να το καλύψει με την υπερβολική ανάγκη για κυριαρχία. Η ανάγκη του να παλεύει και να σκοτώνει αντανακλά έναν άνθρωπο που δεν έχει βρει την πραγματική του αξία και την αναζητά μέσα από τον φόβο των άλλων. Ο Θησέας, αντίθετα, εκπροσωπεί τον άνθρωπο που ξεπερνά το σύμπλεγμα μέσα από την κοινωνική προσφορά. Δεν επιδιώκει εξουσία για να αισθανθεί ανώτερος, αλλά επιθυμεί να καθαρίσει τον δρόμο για όλους – μια πράξη συλλογικής σημασίας, όχι εγωισμού. Ο σύγχρονος ήρωας μέσα μας Η μάχη με τον Κερκύονα δεν είναι μόνο εξωτερική· είναι ο διαρκής εσωτερικός αγώνας του ανθρώπου για να συμφιλιώσει το σκοτάδι με το φως, την επιθυμία με τον έλεγχο, την αδυναμία με την αρετή. Ο Θησέας ζει μέσα μας ως το κομμάτι εκείνο που δεν φοβάται να κοιτάξει κατάματα τον εσωτερικό του εχθρό – και να τον νικήσει όχι με μίσος, αλλά με επίγνωση, αξίες και σκοπό. Η ελληνική μυθολογία δεν είναι απλώς ένα αρχαίο αφήγημα ηρώων και τεράτων, αλλά ένας ζωντανός καθρέφτης της ανθρώπινης ψυχής. Ο άθλος του Θησέα με τον Κερκύονα, πέρα από μια μυθική ιστορία μάχης, έχει βαθιές ψυχολογικές προεκτάσεις που μιλούν άμεσα στον σύγχρονο άνθρωπο. Μπορούμε να δούμε αυτόν τον άθλο ως μια εσωτερική σύγκρουση ανάμεσα στο φως

    9 min
  5. Ομαδικές Αυτοθυσίες - Όταν η Αντίσταση Σημαίνει Θάνατο

    MAR 23

    Ομαδικές Αυτοθυσίες - Όταν η Αντίσταση Σημαίνει Θάνατο

    Η ιστορία του ελληνικού έθνους είναι διάσπαρτη με στιγμές ηρωισμού, ανείπωτης θυσίας και πίστης στην ελευθερία. Σε αρκετές περιπτώσεις, η αντίσταση απέναντι στον κατακτητή δεν σήμαινε απλώς αγώνα, αλλά και την απόλυτη αυτοθυσία. Οι ομαδικές αυτοθυσίες, από το Κούγκι μέχρι το Μεσολόγγι και τη Μονή Αρκαδίου, δεν ήταν απλώς πράξεις απελπισίας. Ήταν, συχνά, συνειδητές επιλογές ενός ηρωικού τέλους, όταν η παράδοση θεωρούταν χειρότερη από τον θάνατο. Το Ολοκαύτωμα του Μεσολογγίου και η θυσία του Χρήστου Καψάλη Το Μεσολόγγι κατέχει μία από τις πιο εμβληματικές θέσεις στην επαναστατική ιστορία της Ελλάδας. Μετά από μακροχρόνια πολιορκία από τις συνδυασμένες δυνάμεις του Κιουταχή και του Ιμπραήμ, οι κάτοικοι και οι αγωνιστές του Μεσολογγίου, εξαντλημένοι από την πείνα και τις κακουχίες, αποφάσισαν τον Απρίλιο του 1826 να κάνουν μια ηρωική έξοδο. Δεν επρόκειτο για φυγή. Ήταν πράξη απελπισμένης ελπίδας, αλλά και έσχατης αξιοπρέπειας. Μέσα σε αυτό το σκηνικό ηρωισμού ξεχωρίζει η μορφή του Χρήστου Καψάλη, ενός απλού ανθρώπου, που όμως μετατράπηκε σε σύμβολο αυτοθυσίας. Ο Καψάλης, βλέποντας πως οι Τουρκοαιγύπτιοι ετοιμάζονταν να εισβάλλουν στα τελευταία σπίτια και στις αποθήκες πυρομαχικών όπου είχαν καταφύγει γέροντες, γυναίκες και παιδιά, άναψε το φυτίλι και ανατινάχθηκε μαζί τους, παίρνοντας μαζί του πολλούς εχθρούς. Δεν ήταν πράξη απελπισίας. Ήταν μια συνειδητή επιλογή να μη χαρίσει την ταπείνωση στους εισβολείς. Η ανατίναξη στο Κούγκι – Ο καλόγερος Σαμουήλ και το πνεύμα της αντίστασης Λίγα χρόνια πριν, στα βουνά της Ηπείρου, στην ιστορική μονή του Σέλτσου κοντά στο Σούλι, γράφτηκε μια άλλη σελίδα ηρωισμού. Το Δεκέμβριο του 1803, οι Σουλιώτες είχαν πλέον περικυκλωθεί από τις δυνάμεις του Αλή Πασά. Στη μονή Κούγκι, όπου είχαν καταφύγει γυναίκες, παιδιά και λίγοι μαχητές, ο καλόγερος Σαμουήλ επιλέγει να βάλει τέλος στο δράμα με τον δικό του τρόπο. Ανατινάζει την πυριτιδαποθήκη, προκαλώντας θάνατο τόσο στους κατακτητές όσο και στους ίδιους. Η πράξη αυτή έχει μείνει θρυλική όχι μόνο για τον θάνατο, αλλά κυρίως για το ηθικό και συμβολικό της φορτίο: Κανείς δεν παραδίδεται. Η θυσία υπερβαίνει τη ζωή όταν γίνεται για την ελευθερία και την αξιοπρέπεια. Μονή Αρκαδίου – Το κρητικό ολοκαύτωμα Κατά την Κρητική Επανάσταση του 1866, η Μονή Αρκαδίου αποτέλεσε το επίκεντρο της αντίστασης των Κρητών απέναντι στην Οθωμανική κυριαρχία. Όταν οι Οθωμανοί εισέβαλαν στο μοναστήρι, το οποίο είχε καταφύγιο για εκατοντάδες γυναικόπαιδα και μαχητές, ο ηγούμενος Γαβριήλ και ο Κωνσταντίνος Γιαμπουδάκης πήραν την ιστορική απόφαση: να ανατινάξουν την πυριτιδαποθήκη και να οδηγήσουν το μοναστήρι σε ολοκαύτωμα. Η πράξη αυτή συγκλόνισε όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά και τη διεθνή κοινή γνώμη. Το Αρκάδι έγινε σύμβολο ηρωισμού και αυτοθυσίας. Οι επαναστάτες δεν πολεμούσαν μόνο με όπλα, αλλά με την ίδια τη ζωή τους. Ο Φάρος της Επανάστασης και άλλες μορφές ηρωικού θανάτου Η Επανάσταση του 1821 δεν στέριωσε μόνο στα πεδία των μαχών αλλά και σε πράξεις έσχατης αντίστασης, όπως αυτή των Ναουσαίων, των Σφακιανών ή των Σουλιωτισσών που έπεσαν από τον Ζάλογγο. Ο λεγόμενος «Φάρος της Επανάστασης» δεν ήταν ένας τόπος, αλλά μια νοοτροπία. Η αυτοθυσία λειτουργούσε ως πνευματικός φάρος που έδειχνε το δρόμο της αξιοπρέπειας, ακόμη και μπροστά στον θάνατο. Απελπισία ή συνειδητή επιλογή; Το ερώτημα παραμένει: Ήταν πράξεις απελπισίας ή βαθιά συνειδητοποιημένες επιλογές; Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι συνθήκες ήταν εξαιρετικά πιεστικές, η ελπίδα για σωτηρία σχεδόν ανύπαρκτη. Κι όμως, δεν είναι κάθε απελπισία τυφλή. Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους γνώριζαν ακριβώς τι έκαναν. Δεν ήταν άβουλα θύματα των περιστάσεων, αλλά φορείς ενός βαθύτερου ιδανικού: η ελευθερία δεν διαπραγματεύεται, και ο θάνατος, όταν έρχεται με όρους αξιοπρέπειας, δεν είναι ήττα. Η κληρονομιά της αυτοθυσίας Οι ομαδικές αυτοθυσίες δεν είναι απλώς...

    7 min
  6. Η Τιμή Πάνω από τη Ζωή Οι Γυναίκες που Επέλεξαν τον Θάνατο

    MAR 23

    Η Τιμή Πάνω από τη Ζωή Οι Γυναίκες που Επέλεξαν τον Θάνατο

    Η Επανάσταση του 1821 δεν ήταν μόνο ένας αγώνας των ανδρών με τα όπλα στα χέρια. Ήταν ένας συνολικός ξεσηκωμός, μια έκρηξη εθνικής συνείδησης και αξιοπρέπειας, όπου οι γυναίκες έπαιξαν ρόλο εξίσου σπουδαίο και καθοριστικό. Άλλες ως υποστηρίκτριες στην πρώτη γραμμή της καθημερινής επιβίωσης, άλλες ως αγωνίστριες που πάλεψαν με πάθος και πίστη και πολλές ως μάρτυρες που προτίμησαν τον θάνατο αντί της ατίμωσης. Σε μια εποχή όπου η τιμή μιας γυναίκας θεωρούνταν ιερή και άρρηκτα δεμένη με την ταυτότητά της, δεν δίστασαν να θυσιαστούν για να προστατεύσουν αυτό που θεωρούσαν ανώτερο κι από την ίδια τους τη ζωή. Αυτή η πράξη δεν ήταν απλή αυτοχειρία· ήταν μια κραυγή ελευθερίας, μια ηρωική πράξη αντίστασης και υπέρτατης αυτοθυσίας που σημάδεψε ανεξίτηλα την ιστορική μνήμη του Έθνους. Το Ζάλογγο – Ο Χορός της Θυσίας Η πιο γνωστή περίπτωση είναι αυτή των Σουλιωτισσών στο Ζάλογγο, το 1803, λίγο πριν την έναρξη της Επανάστασης. Κατά την πολιορκία των Σουλιωτών από τον Αλή Πασά, οι γυναίκες του Σουλίου, μη μπορώντας να αντέξουν τη σκλαβιά και τον βιασμό, πήραν τα παιδιά τους και ανέβηκαν στον γκρεμό. Εκεί, σε μια πράξη πέρα από τα όρια της ανθρώπινης λογικής, χόρεψαν έναν τελευταίο χορό, τραγουδώντας και ρίχνοντας η μία μετά την άλλη τον εαυτό της στο κενό. Αυτή η εικόνα – μητέρες να αγκαλιάζουν τον θάνατο μαζί με τα παιδιά τους – χαράχθηκε βαθιά στη συλλογική συνείδηση των Ελλήνων και έγινε διαχρονικό σύμβολο ελευθερίας και αδάμαστου φρονήματος. Η Αυτοθυσία των Μανιατισσών Οι γυναίκες της Μάνης, γνωστές για την αδάμαστη ψυχή και την ανεξαρτησία τους, είχαν πολλές φορές βρεθεί στη θέση να αμυνθούν μόνες τους, χωρίς αντρικά στηρίγματα. Σε μια από τις πιο σκληρές επιθέσεις των Τουρκοαιγυπτίων του Ιμπραήμ, αρνούμενες την υποταγή και τον εξευτελισμό, έπεσαν από τα βράχια του Ταϋγέτου, κρατώντας σφιχτά τα παιδιά τους στην αγκαλιά. Η Μάνη, άλλωστε, δεν υποδουλώθηκε ποτέ πλήρως στους Οθωμανούς, χάρη και στο ακλόνητο πολεμικό πνεύμα των κατοίκων της, ανδρών και γυναικών. Οι γυναίκες εκεί δεν ήταν μονάχα μάνες και σύζυγοι – ήταν πολεμίστριες της τιμής και της αξιοπρέπειας. Η Σφαγή της Χίου και οι Γυναίκες που Βούτηξαν στη Θάλασσα Τον Απρίλιο του 1822, η Χίος καταστράφηκε ολοσχερώς από τις οθωμανικές δυνάμεις. Χιλιάδες κάτοικοι σφαγιάστηκαν, βασανίστηκαν ή πουλήθηκαν ως σκλάβοι στα σκλαβοπάζαρα της Ανατολής. Πολλές Χιώτισσες, βλέποντας τον κλοιό να σφίγγει, αρνήθηκαν να παραδοθούν στην ατιμωτική μοίρα που τους επιφύλασσε ο κατακτητής. Πήδηξαν στα βράχια ή στη θάλασσα, πνίγοντας πρώτα τα παιδιά τους για να μην πέσουν στα χέρια των εχθρών. Η θυσία τους είναι μία από τις πιο συγκλονιστικές πράξεις απόγνωσης και μεγαλείου μαζί, που δείχνει τι σημαίνει να διαλέγεις τον θάνατο με αξιοπρέπεια αντί τη ζωή με ταπείνωση. Οι Γυναίκες της Κάσου και των Ψαρών Η Κάσος και τα Ψαρά ήταν δύο νησιά που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στον Αγώνα, αλλά πλήρωσαν βαρύ τίμημα. Όταν οι Τούρκοι και οι Αιγύπτιοι κατέλαβαν τα νησιά, τα κατέστρεψαν ολοσχερώς. Οι γυναίκες, μπροστά στην απειλή του βιασμού και της σκλαβιάς, προτίμησαν τον θάνατο. Πολλές ανατινάχθηκαν μέσα στις αποθήκες πυρομαχικών ή ρίχτηκαν στη θάλασσα, παίρνοντας μαζί τους και τα παιδιά τους. Η αυτοκαταστροφή τους δεν ήταν απελπισία – ήταν πράξη αξιοπρέπειας, αντίστασης και προσφοράς στην εθνική υπόθεση. Τι Σημαίνει Αυτή η Θυσία Σήμερα Οι πράξεις αυτών των γυναικών δεν ήταν απλώς ιστορικά γεγονότα – ήταν διαχρονικές εκδηλώσεις ενός ακραίου, ανυπέρβλητου ηρωισμού. Μιας φιλοσοφίας ζωής που έβλεπε την ελευθερία και την τιμή ως υπέρτατες αξίες, πέρα και πάνω από την ίδια την ύπαρξη. Σήμερα, σε έναν κόσμο που έχει αλλάξει τόσο πολύ, ίσως να δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε τη δύναμη της επιλογής τους. Εκείνες όμως, σε καιρούς σκοτεινούς και απάνθρωπους, διάλεξαν το φως της ελευθερίας, έστω και με τίμημα τη ζωή τους. Οι γυναίκες αυτές δεν έδρασαν για να τις θαυμάσουμε. Δεν έψαχναν τη δόξα, ούτε την αναγνώριση. Πέθαναν για να εμπνεύσουν. Πέθαναν για να...

    7 min
  7. Άνθρωποι και ιστορίες- Λωξάντρα. Της Μαρίας Ιορδανίδου.

    MAR 19

    Άνθρωποι και ιστορίες- Λωξάντρα. Της Μαρίας Ιορδανίδου.

    Άνθρωποι και ιστορίες- Λωξάντρα. Της Μαρίας Ιορδανίδου. Το βιβλίο «Λωξάντρα» είναι ένα από τα πιο αγαπημένα και διαχρονικά ελληνικά μυθιστορήματα, γραμμένο από τη Μαρία Ιορδανίδου και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1963. Λίγα λόγια για το βιβλίο Το μυθιστόρημα είναι εμπνευσμένο από τη ζωή της γιαγιάς της συγγραφέα, της Λωξάντρας, μιας δυναμικής και πληθωρικής γυναίκας από την Κωνσταντινούπολη. Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, ξετυλίγεται η ιστορία της οικογένειάς της και της ζωής στην Πόλη στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Η Λωξάντρα είναι μια γυναίκα γεμάτη ζωή, καλοσύνη και απέραντη αγάπη για τη μαγειρική και την οικογένειά της. Το φαγητό και η παράδοση παίζουν σημαντικό ρόλο στην αφήγηση, καθώς η Λωξάντρα εκφράζει την αγάπη της μέσα από τις γεύσεις και τα αρώματα της πολίτικης κουζίνας. Ιστορικό και πολιτιστικό πλαίσιο Το βιβλίο αποτυπώνει την καθημερινότητα των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης, τις σχέσεις τους με τις άλλες εθνότητες, αλλά και τις ιστορικές αναταράξεις της εποχής, όπως η κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και η Μικρασιατική Καταστροφή. Διασκευές Η «Λωξάντρα» έχει αγαπηθεί τόσο πολύ που μεταφέρθηκε και στην τηλεόραση σε μια πολύ επιτυχημένη σειρά της ΕΡΤ το 1980, με την Μπέτυ Βαλάση στον ρόλο της Λωξάντρας. Η ιστοσελίδα μου https://www.angeligeorgia.gr Τα Podcast μου: https://angeligeorgiastoryteller.gr https://mithoikaipolitismoi.gr https://akougontasmetingeorgia.gr https://theatromeangeligeorgia.gr Το κανάλι μου στο you tube https://www.youtube.com/@angeligeorgia808 Facebook σελίδα Αγγελή Γεωργία: https://www.facebook.com/angeligeorgia Facebook σελίδα Μύθοι και πολιτισμοί: https://www.facebook.com/mythoikaipolitismoi email: angeligeorgia.storyteller@gmail.com

    1h 25m

About

In my Podcast you will listen to my radio shows with self-development topics, presentations of literary books for adults and children, fairy tales and mythology from all over the world.

To listen to explicit episodes, sign in.

Stay up to date with this show

Sign in or sign up to follow shows, save episodes, and get the latest updates.

Select a country or region

Africa, Middle East, and India

Asia Pacific

Europe

Latin America and the Caribbean

The United States and Canada